Isnin, 1 Disember 2008

Cabar PAS buat pendirian kenyataan Dr Chua Soi Lek

Kenyataan Timbalan Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek yang mendakwa bahawa ketuanan Melayu sudah tidak releven dan ditolak oleh golongan muda pelbagai kaum dan disokong oleh Ketua Wanita MCA Datin Paduka Chew Mei Fun dan terbaru Presiden GERAKAN Tan Sri Dr Koh Tsu Koon pula bahawa ketuanan Melayu sudah tidak sesuai kerana ia menggambarkan seolah-olah seperti hubungan ‘tuan dengan hamba’.

Mungkin bagi Pas kenyataan tiga pemimpin tersebut tidak kena mengena dengan perjuangan mereka. Kenyataan tersebut lebih ditujukan kepada Umno dan Barisan Nasional kerana itu dianggap soal rumahtanggan Umno.

Kalau ini benar maka benarlah perjuangan tentang untung nasib dan masa depan Melayu di negara ini hanyalah hak dan tanggugjawab Umo. Pas tidak terlibat dan tidak kena mengena dengan orang Melayu.

Maka jika tidak benar kita cabar Pas membuat pendirian terhadap kenyataan tersebut kerana ianya jelas bukan soal Umno semata-mata sebaliknya Soi Lek dan Koh Tsu Koon sudah berani memperkatakan soal Melayu. Apakah Pas itu bukan Melayu atau Pas terpaksa ‘main selamat’ kerana kini berada dalam Pakatan Rakyat.

Jika benar situasi ini maka Pas bukan lagi sebuah parti yang boleh diharapkan oleh ahli-ahlinya untuk membela mereka kerana 99 peratus ahli Pas adalah orang Melayu.


Tidak ada maknanya ahli Pas Melayu terus berada dalam parti itu bilamana pemimpin Pas sekarang sudah dibeli oleh Pakatan Rakyat sehingga terpaksa mengorbankan soal kepentingan bangsa demi mencapai cita-cita politik kepartian mereka.

0 ulasan: