Isnin, 1 Disember 2008

PPP hendak keluar BN: Keluar sekaranglah...


PPP akan keluar BN jika ISA tidak dipinda KUALA LUMPUR: Parti Progresif Rakyat (PPP) akan keluar dari Barisan Nasional (BN) jika Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) tidak dipinda sebelum pilihan raya umum akan datang, kata Presiden parti, Datuk M Kayveas.


Ini suara terbaru satu lagi rakan komponen Barisan Nasioal (BN). Parti Progresif Rakyat (PPP) pimpinan Datuk M Kayveas melontarkan suara ‘nakal’ berbau ugutan terhadap BN. Alasan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Jika ISA tidak dipinda, PPP akan keluar BN. Katanya sebelum pilihan raya umum akan datang.

Nampaknya nasib BN ditimpa malang lagi. Tak cukup dengan tekanan dari musuh di luar parti rakan dalaman pulak yang terikut-ikut rentak pembangkang. Inilah nasib jika kita tidak kuat. Semasa BN kuat dahulu menguasai semua negeri kecuali Kelantan, tidak terdengar pun suara sebegini apatah lagi dari rakan BN termasuk PPP.



Saya hampir percaya kata-kata Prof Dr Mohamed Mustafa Ishak seorang penganalisa politik, ada dua cara untuk popular dan mendapat perhatian dalam politik sekarang ini, iaitu ‘membelasah’ UMNO dan kedua memperlekehkan orang Melayu.


Mungkin Kayvess berada dalam salah satu dari dua perkara diatas dan akhirnya kita terperangkap dalam mainan pembangkang.


Kalau benar PPP berpendirian begitu, tidak perlu tunggu selepas pilihan raya umum akan datang, sekarang pun boleh kalau hendak keluar dari BN. Kehadiran PPP dalam BN selama ini pun tidak banyak membantu kekuatan yang ada. Sebaliknya ‘kelantangan’ Kayvess yang tidak bertempat samada semasa menjadi timbalan menteri atau semasa bersama BN, lebih banyak menyusah dari menyenangkan BN.

Eloklah, kalau ada hasrat untuk keluar BN. BN memerlukan rakan yang setia. Setia dalam senang dan susah dan bukanya setia semasa senang sahaja.

0 ulasan: